Monday, 27 July 2015

Sunnah yang Punah

Kenduri Kahwin Gaya Nabi - Walimah yang Sunnah




Nak kahwin dah Fiqqq? 

Eh, belum lagi. Cuma ingin berkongsi apa yang Fiqqq baca daripada buku Kenduri Kahwin Gaya Nabi - Walimah Yang Sunnah. 

Bila sebut pasal kahwin, macam-macam spekulasi keluar. Ini tak boleh, itu tak boleh, ini perlu buat, itu tak perlu buat. Kadang-kadang apabila dengar luahan dariapada kenalan Fiqqq yang dah ingin langsungkan majlis, takut pun ada. Perbelanjaan menelan sejumlah wang yang besar. Itu tidak termasuk lagi permintaan orang itu dan orang ini yang ingin majlis tema itu dan tema ini.

Banyak betul itu ini. Hahahaha. 

Apabila baca buku ini, mungkin boleh jadi panduan kepada yang sedang merancang melangsungkan majlis perkahwinan. Kebetulan kita sudah diambang hujung tahun. Hmmmm. Apa SUNNAH YANG PUNAH? 

Fiqqq kongsi sikit. 

Kenduri kahwin adalah sunnah yang patut diadakan demi menzahirkan kesyukuran. Punahnya sunnah itu apabila menjadi adat yang membawa kepada pembaziran dan dosa yang tidak berkesudahan.




Pembaziran yang bagaimana? Apabila kita ingin buat majlis secara besar-besaran dan menyebabkan kita terpaksa berhutang. Berbelanja mengikut hawa nafsu dan melakukan perkara-perkara menyalahi agama. Senang kata, berbelanjalah mengikut kemampuan.

Perkahwinan juga perlu dilakukan hanya semata-mata kerana mahukan keredhaan Allah s.w.t. Perkahwinan bukan untuk tempat bagi menunjuk-nunjuk, pameran fesyen, ruangan untuk berbangga dengan harta dan kemewahan, serta pelbagai lagi tujuan yang salah. 



Jangan kerana ingin menjaga status, kita hanya mengajak segelintir kenalan sahaja. Ingatlah "Seburuk-buruk makanan yang dijamu adalah hidangan dalam majlis kenduri perkahwinan apabila orang-orang kaya dijemput dan orang-orang miskin tidak dijemput".

VVIP sebenar adalah orang yang bertaqwa, orang alim dan senarai seperti dalam gambar di atas.

Dan, dan, dan ... Kepada pengunjung pula, jaga mulut. Akan ada spesis yang Fiqqq kurang gemar apabila menjadikan kenduri kahwin tempat mereka berhimpun dam melakukan ghibah, mengumpat dan membuat fitnah.

Jemah : Eh! Mah, tu! menunjuk la tu buat kenduri kawin besar-besar macam ni.
Ramah : Kan! Tahu lah yang laki dia gaji besar.

Siti : Yah, kau ada dengar cerita pasal anak si folan tu?
Saleha : Patut lah buat kecil-kecil saja.

(dialog rekaan semata-mata)

Buat cantik-cantik sikit, mengata. Buat secara bersederhana pun, mengata. Ini tidak termasuk yang sibukkkk dengan hal orang lain lagi. Haihhhh.!!! Hahaha.




Gambar terakhir ini petikan dalam buku. Bacalah nanti kalau kamu semua ingin maklumat lanjut. Fiqqq ingin cakap banyak pun takut sebab belum langsungkan lagi majlis. Mudah-mudahan tidak ada perkara yang tidak diingini berlaku.

Apapun, bila ingin lakukan sesuatu, buatlah perkara yang tidak mendatangkan fitnah ke atas diri kamu sendiri. Fiqqq sekadar berkongsi dan kamu tahu diri kamu.